Διευθυντής Κοινοβουλευτικής Ομάδας ΣΥΡΙΖΑ


του Κώστα Ζαχαριάδη

Δαίμων της Οικολογίας 114

Απο την 1η Μαρτίου ξεκίνησε το πιλοτικό μέτρο της κυβέρνησης «τα ποδήλατα στο μετρό». Εξαιρετικά άτολμο και αργοπορημένο αν αναλογιστεί κανεί τι συμβαίνει στις άλλες χώρες οχι μόνο της Ευρώπης αλλά του κόσμου, πάραυτα αν προχωρήσει θα είναι μια θετική εξέλιξη και μια νίκη του κινήματος των ποδηλατιστών και όχι μόνο.

Η Αθήνα μόλις έξι χρόνια μετά την Ολυμπιάδα του 2004 όπου θα λύνονταν σύμφωνα με τους ιθύνοντες τα συγκοινωνιακά προβλήματα της πόλης με την λειτουργεία του ΜΕΤΡΟ, του ΤΡΑΜ, της Αττικής Οδού και των άλλων παρεμβάσεων στην πόλη συνεχίζει να υποφέρει απο το κυκλοφοριακό της πρόβλημα. Η ατμοσφαιρική ρύπανση παραμένει σε υψηλά επίπεδα με την πόλη μας να καταγράφει και εδώ αρνητικές θέσεις όχι μόνο στην ΕΕ αλλά να συναγωνίζεται πόλεις οπως το Πεκίνο. Οι δείκτες ποιότητας ζωής στην πόλη χειροτερεύουν διαρκώς, ενδεικτικό είναι οτι ο δείκτης παχυσαρκίας τα τελευταία χρόνια στην χώρα μας σημείωσε τρομακτική αύξηση όχι μόνο στους ενήλικες αλλά και στους έφηβους και τα παιδιά σκιαγραφώντας ένα δυσοίωνο μέλλον. Όλες αυτές οι φαινομενικά ασυνάρτητες παρατηρήσεις της παραπάνω παραγράφου ματρυρούν οτι το μοντέλο οργάνωσης της ζωής στην πόλη όχι απλώς έχει φτάσει στα όριά του αλλά έχει μπεί σε φάση παρακμής. Απάντηση – λύση (μία απο τις πολλές) σε αυτή την κατηφόρα και την παρακμή αποτελεί το ποδήλατο.

Στην Ελλάδα, έχουμε ουσιαστικά εκτοπίσει το ποδήλατο από τις πόλεις. Η ένταξη του ποδηλάτου στην Αθήνα, είναι εξαιρετικά δύσκολη γιατί οι συνθήκες που επικρατούν λόγω του αυτοκινήτου είναι εχθρικές στην ήπια χρήση του δρόμου. Για να καταλάβει ζωτικό χώρο το ποδήλατο στη ζωή της πόλης απαιτούνται μεροληπτικές πολιτικές υπέρ του ποδηλάτου και κατά του αυτοκινήτου (εφόσον ο χώρος είναι περιορισμένος). Θέλωντας και μή τα δύο μέσα είναι ανταγωνιστικά μεταξύ τους.

Το ποδήλατο είναι ένα απο τα λίγα προιόντα που μπήκε στη ζωή του ανθρώπου χωρίς να του δημιουγρήσει πλαστές καταναλωτικές ανάγκες και επιλύοντάς του προβλήματα. Είναι κοινωνικά μεροληπτικό αφού ακόμα και οι φτωχότεροι έχουν πρόσβαση σε αυτό απολαμβάνωντας όλα του τα ωφέλη και φαίνεται να είναι η πιο ρεαλιστική και εφαρμόσιμη λύση στο παγκόσμιο ζήτημα της ενέργειας και της ρύπανσης του περιβάλλοντος .

Συμμαχία ποδηλάτου και ΜΜΜ

Τα ΜΜΜ βοηθούν στη βιώσιμη κινητικότητα άρα είναι σύμμαχος του ποδηλάτου στην προσπάθεια απεμπλοκής από το αυτοκίνητο. Με το ποδήλατο η εμβέλεια των στάσεων των ΜΜΜ πολλαπλασιάζεται και έτσι η δημόσια συγκοινωνία γίνεται αποτελεσματική και ανταγωνιστική στ αυτοκίνητο. H απρόσκοπτη πρόσβαση των ποδηλάτων στο τελευταίο βαγόνι του ΜΕΤΡΟ, του ΤΡΑΜ και του ΗΣΑΠ όλες τις ώρες τις ημέρας και όλες τις μέρες της βδομάδας χωρίς επιβολή extra αντιτίμου στο εισιτήριο είναι επιβεβλημένη και θα έπρεπε να είναι αυτονόητη. Αυτή πρέπει να είναι και η απόφαση του υπουργείου στο τέλος του πιλοτικού προγράμματος.

Κοινωνική ταχύτητα

Οποιος θεωρεί ότι η ταχύτητα του ποδηλάτου είναι μικρότερη σε σύγκριση με αυτή του Ι.Χ. , κάνει λάθος. Συνήθως συγκρίνουμε τα δύο μέσα σύμφωνα με το χρόνο που υπολογίζεται πως χρειαζόμαστε καθαρά για τη μετακίνησή μας. Δεν είναι τα πράγματα πάντα έτσι. Αυτός ο υπολογισμός παραβλέπει δύο σημαντικές συνιστώσες: το χρόνο που ξοδεύτηκε για την απόκτηση των χρημάτων που διατέθηκαν για την αγορά , το κόστος συντήρησης και λειτουργίας του ΙΧ καθώς και το χρόνο που χάνεται μέσω των επιπτώσεων στην υγεία. Αν τα συνυπολογίσουμε όλα αυτά θα δούμε οτι η λεγόμενη «κοινωνική ταχύτητα» του αυτοκινήτου είναι χαμηλότερη απο του ποδηλάτου.

«Στο σοσιαλισμό φτάνεις μόνο με ποδήλατο»

Η φράση ανήκει στον υφυπουργό δικαιοσύνης του Αλιέντε, Χοσέ Αντόνιο Βιέρα-Γκάλλο. Ο γερμανός διανοήτης Ιβάν Ίλιτς έδωσε αυτόν τον τίτλο σε βιβλίο αναλύοντας πολλές απο τις σκέψεις που αναφέρονται σε αυτό το κείμενο και ουσιαστικά έχουν «κλαπεί» απ εκεί. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που ήρθε στην εξουσία με το σλόγκαν της «πράσινης ανάπτυξης» συνεχίζει να πορεύεται και στον τομέα των συγκοινωνιών χωρίς σχέδιο και πολιτική στόχευση. Η πρακτική των κυβερνήσεων απο την μεταπολίτευση μέχρι και σήμερα δείχνει οτι δεν οραματίστηκαν και πιθανότατα δεν είναι διατεθημένες να σχεδιάσουν πολιτικές μετακίνησης που να εξυπηρετούν την μετακίνηση των πολιτών και να συγκρούονται με την αυτοκίνηση. Μακάρι ν αλλάξει. Η πολύπλευρη κρίση που είναι το κύριο χαρακτηριστικό της περιόδου που ζούμε είναι μια πρώτης τάξης ευκαιρία για το ποδήλατο με οικονομικά, περιβαλλοντικά και υπέρ της υγείας ωφέλη. Ας αξιοποιηθεί.

ΝΑΙ στο ποδήλατο ΟΧΙ στ αυτοκίνητο

· Ένα ποδήλατο καταναλώνει το 2% της ενέργειας που καταναλώνει ένα αυτοκίνητο ανά επιβάτη και ανά χιλιόμετρο. Η αγορά του κοστίζει το 3%.

· Ο μέσος δυτικός άνθρωπος ξοδεύει 4 από τις ώρες του 24ώρου μέσα στο αυτοκίνητό του είτε δουλεύοντας γι΄ αυτό.

· Με την ενέργεια και τα υλικά που χρειάζονται για ένα μέσο αυτοκίνητο, φτιάχνονται 100 ποδήλατα.

· Το 50% όλων των διαδρομών με ΙΧ είναι μικρότερες των 8 χιλιομέτρων, για αποστάσεις μικρότερες των 8 χιλιομέτρων στις πόλεις (30 λεπτά σε χρόνο), το ποδήλατο είναι ταχύτερο.

· Η μετακίνηση με ποδήλατο μπορεί να εξυπηρετήσει 10 φορές περισσότερους ανθρώπους σε σχέση με το ΙΧ για τον ίδιο χώρο. (70% των οδηγών κινούνται μόνοι)

· Αν αθροίσουμε το χώρο για παρκάρισμα και κίνηση (δρόμους), το ΙΧ αφαιρεί από τον ιστό μιας πόλης το 40% του χώρου.

· Αν στο κόστος ενός ΙΧ προσθέταμε το κόστος των δρόμων, το κόστος στην υγεία και των ατυχημάτων και το κόστος στο περιβάλλον, το ΙΧ θα έπρεπε να κοστίζει 10 φορές περισσότερο.

· Το ποδήλατο αποτελεί την καλύτερη συνταγή υγείας. Η καθημερινή χρήση του για μεταφορά είναι ο πιο ευχάριστος τρόπος ενσωμάτωσης στoν τρόπο ζωής μια άσκησης που συνοδεύει τον αναβάτη για όλη του τη ζωή. Απομακρύνει το στρες.

· Παρέχει κινητική ανεξαρτησία μέσα στην πόλη όσο κανένα άλλο μέσο.

follow on twitter: @CZachariadis

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ετικετοσύννεφο

Αρέσει σε %d bloggers: